Politie was gewaarschuwd voor moord Sévèke
Vrijdag 13 januari 2006 - NIJMEGEN – De politie is kort vóór de moord op Louis Sévèke anoniem gewaarschuwd, dat de activist gevaar liep. Nijmegenaar Harm Jacobs, als kraker bekende van Sévèke en landelijk bekend als finalist van het tv-programma Idols, zegt de tipgever te kennen.
Jacobs heeft daarover wekenlang gezwegen, uit vrees dat zijn zangcarrière eronder zou lijden. Maar nadat bleek dat de politie hem zocht, heeft hij zich gemeld en is inmiddels gehoord. Jacobs: „De informatie die ik heb, heb ik overgedragen aan de politie". De 29-jarige zanger wil daarover geen bijzonderheden kwijt, alleen dat de anonieme tipgever ’een kennis’ van hem is. Jacobs ontkent het gerucht dat hij ooggetuige zou zijn geweest van de liquidatie. Justitie en politie willen ’in het belang van het onderzoek’ geen enkele mededeling doen. Nadat Louis Sévèke op dinsdag 15 november in het centrum van Nijmegen werd doodgeschoten, heeft zijn kennis volgens de Idols-zanger opnieuw gebeld met de politie, wederom anoniem.
Vorige week maandag bleek, dat de recherche naar Jacobs op zoek was. Zo is onder meer café De Plak bezocht, waar de artiest normaliter werkt als barman. De politie wilde via de werkgever Jacobs’ privé-adres achterhalen. Als reactie daarop hebben vrienden er bij hem op aangedrongen naar de politie te gaan. Ze hebben hem ook aangespoord druk uit te oefenen op zijn kennis, om zich in het belang van de zaak alsnog met naam en toenaam te melden bij de politie.
Geschokt
Jacobs is diep geschokt door de moord op Louis Sévèke, die hij naar eigen zeggen goed kende. „Ik hoorde die avond tegen elven in mijn stamkroeg dat er iemand was doodgeschoten. Pas de volgende dag hoorde ik dat het Louis was. Ik ben erg geschrokken want ik kende Louis uit de krakersscene. Een prima vent. Hij stond voor een goede zaak. Hij stond ons altijd bij als we weer eens pand hadden gekraakt."