Wanneer de feestzaal vijf wapenschilden rijker is, gaan de Warpers naar De Kubus die paars is: etenstijd! Eend met mandarijntjes, konijn met pruimen, wild met veenbessen, … de Warpers smullen hun buikje vol. Ondertussen is de nacht over het koninkrijk neergedaald. De Warpers maken zich klaar om hun bed op te zoeken wanneer er op de deur van De Kubus geklopt wordt. “Huh? De Kameleon ligt toch te slapen?” vraagt D*N verwonderd. Swifty gaat een kijkje nemen. “Hij draagt een kroon.” “Een kroon!” roept Mollenvanger21, “dat moet dan de koning zijn.” Swifty opent de deur en daar staat de koning. “Onderdanen, volg me snel, er moet een tovenaar in de buurt zijn want er gebeuren mysterieuze dingen in het kasteel!” De Warpers snellen de koning ter hulp.
Ze komen in een grote kamer terecht waar allemaal gedoofde fakkels hangen. “Wanneer ik dit raadsel kan oplossen, krijg ik een groot vat heerlijke rode wijn” legt de koning uit waarna hij de Warpers een briefje van een zekere Merlijn overhandigt. Mloesje leest het briefje voor:
“Beste koning,
De fakkels aan de muur zijn allemaal gedoofd. Je zal zien dat er 100 schakelaars aanwezig zijn die bepaalde fakkels vuur doen vatten. Welke fakkels branden nadat je elke schakelaar één keer geschakeld hebt?
Groeten,
Merlijn
PS: geef mij morgenvroeg het goede antwoord en je ontvangt een vat rode wijn”
“Jullie moeten dit raadsel oplossen!” roept de koning. Nieky: “Geen probleem hoor, dat komt voor de bakker.” “Voor de bakker?” zegt de koning verward, “natuurlijk, die man staat pas morgenvroeg op en dan moet het raadsel opgelost zijn!” D*N kijkt de andere Warpers met draaiende ogen aan maar besluit geen commentaar te geven.”