Auteur Topic: Aflevering 10 - Ontknoping  (gelezen 11732 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - Ontknoping
« Reactie #40 Gepost op: 9-03-2025, 12:37:19 »
Ik vond het een leuke aflevering, super leuke mol en een zeer terechte winnares.
De enigste waar ik niet heel blij van werd, was de finalevrijstelling opdracht dat Stijn zoveel invloed had gekregen. Dat had niet gehoeven vond ik en beetje oneerlijk voor de rest.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 12:39:23 door Mol1991 »

Online Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 9-03-2025, 12:42:12 »
Gewoon kappen met dat bieden. Want dat gaat altijd ten koste van wat kandidaten (bewust of onbewust iemand voortrekken, kandidaten die niet zoveel geld willen inzetten zijn altijd de Sjaak).

Offline Mit

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 9-03-2025, 14:40:51 »
Hmmm, deze aflevering was wel heel erg de Stijn show.
Ik vind het goed dat er veel ruimte is voor de molstreken maar er was vrijwel geen aandacht voor de overige finalisten. Een belangrijk onderwerp van zo'n laatste aflevering is toch wel hoe de winnaar de mol heeft ontmaskert en dit ontbrak totaal.
Maar het feit dat iemand wel wist dat Stijn de mol was paste natuurlijk niet in het Stijn-is-de-beste-mol-ooit thema van de avond..

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 9-03-2025, 14:53:38 »
Ik heb het natuurlijk over de 25 seizoenen van de Nederlandse mol.

Citaat van: D*N
link=topic=75065.msg2587064#msg2587064 date=1741511420
Als je de junior edities niet meetelt natuurlijk ;D

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 9-03-2025, 17:10:08 »
Een belangrijk onderwerp van zo'n laatste aflevering is toch wel hoe de winnaar de mol heeft ontmaskert en dit ontbrak totaal.
Hoe Roos de mol ontdekt heeft, is zeker benoemd, misschien niet veel, maar het zit er wel in. Bij de inbraak en servetten kreeg ze hem in de smiezen en bij de finalevrijstelling opdracht wist ze het 100% zeker, omdat de mol wil dat ze in het spel bleef en door Stijn zijn reactie. Het is alleen niet precies genoemd, wanneer ze hem als hoofdverdachte ging zien. Maar als ik haar gezicht zie denk ik bij wie van de drie, dus aflevering 3. Alleen ze noemde wel dat ze voor de finalevrijstelling, Maaike nog wel meenam. Vanaf aflevering 7 ging ze dus vol op Stijn.

Maar ze hadden inderdaad meer aandacht aankunnen besteden en wat ze met de pot gaat doen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 17:16:05 door Mol1991 »

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
« Reactie #45 Gepost op: 9-03-2025, 22:54:19 »
Maar ze hadden inderdaad meer aandacht aankunnen besteden en wat ze met de pot gaat doen.
Dat interesseert mij eigenlijk vrij weinig.

Met echte deelnemers (lees: onbekenden) is dat leuk om te weten. Dat ze eindelijk die studie kunnen doen, of die reis, of die badkamer.

Maar ik denk, met 8000 euro - vergeef me m'n cynisme - dat er niet heel veel dingen zijn die Roos nu kan doen die ze 10 weken geleden niet ook al kon doen.

Qua aflevering. Het was heel fijn dat het gewoon in een kleine setting was, eigenlijk een traditionele aflevering 10 zoals vroeger. Dat er mensen om heen zitten maakt de setting wel wat mooier en is toch een geste naar de fans, dus een win-win wat dat betreft. ::ok::

Maar dat malle soort-van-half-achteruitgespoelde-maar-ook-weer-niet stuk tussen "wie is de mol?" en "jij bent de mol" vond ik zo afgezaagd dat ik dacht, heeft Rick McCullough het stokje weer terug overgenomen ofzo? Waar is de vernieuwing waar we in afleveringen 1 - 4 zo enthousiast over waren? Vreemd ???

Verder. Citaat van Roos "het geld in de pot interessert me niets" zat gewoon in de uitzending hè! Tuurlijk, ze doelde op 1 opdracht, maar het is wel tekenend. ::)

Tot slot, leuke mol. ::ok::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #46 Gepost op: 9-03-2025, 22:58:07 »
Weg met de discussie wie de beste Mol ooit is, Stijn is de jongste (en de langste?!) Mol ooit ::bravo:: Het is zelfs voor de allereerste keer in de geschiedenis dat de Benjamin van de groep de Mol is.

Daar had best wel even aandacht aan gegeven mogen worden in de uitzending. Toch fijn dat als de productie het al 25 jaar niet aandurft met een jonge Mol, de kandidaten dan in één klap het tegendeel bewijzen. Stijn was een topmol die wonder boven wonder onverdacht is gebleven bij de groep ::joehoe::
...óf niet!

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 9-03-2025, 23:26:44 »
Dat interesseert mij eigenlijk vrij weinig.

Met echte deelnemers (lees: onbekenden) is dat leuk om te weten. Dat ze eindelijk die studie kunnen doen, of die reis, of die badkamer.

Maar ik denk, met 8000 euro - vergeef me m'n cynisme - dat er niet heel veel dingen zijn die Roos nu kan doen die ze 10 weken geleden niet ook al kon doen.
Ik snap je, maar het is gewoon raar, want wordt eigenlijk elk seizoen wel gevraagd of in het dagboek gezet..
Het interesseert mij vooral, omdat veel winnaars de laatste jaren aan goede doelen geven of deels, daar was ik zeker weten wel benieuwd na, anders boeit mij het ook niet echt. Maar het viel dus gewoon extreem op, omdat het elk jaar, zeker de laatste jaren wordt hier aandacht aan besteed., daarom mijn opmerking.

Ik weet dat je niet verkeerd bedoelt, maar ik vind btw alle deelnemers, bekende of onbekende echte deelnemers.  ;)
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 23:33:21 door Mol1991 »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 10-03-2025, 10:18:16 »
Volgens mij is dit nog nergens gezegd (en anders herhaal ik het even), maar het feit dat Sam letterlijk zegt dat hij in de eerste opdracht niks wou verdienen is toch wel echt het failliet van het programma.

Overdreven uitgedrukt, maar als kandidaten echt bewust niks willen verdienen dan gaat er wel iets helemaal mis.

Kandidaten die opdrachten goed willen uitvoeren met een mol die saboteert is de absolute kern van het programma. Als kandidaten ook gaan saboteren dan valt dat fundament gewoon weg. Natuurlijk is "nepmollen" van alle tijden, maar soms expres onhandig of onlogisch doen is iets heel anders dan bewust een opdracht willen laten mislukken.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 10-03-2025, 11:01:38 »
Dat is inderdaad gezegd door hem.

Maar ook dat Roos zei: dat ze tijdens het voorbereiden veel afleveringen heeft terug gekeken en merkte op dat er eigenlijk, maar twee dingen belangrijk waren.
1. Lang spreiden en 2. Verwarring

Dat laatste hoeft niet persé te maken met niet geld verdienen, maar volgens haar ging het laatste soms per ongeluk en soms expres veel makkelijkere dan ze dacht.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 10-03-2025, 11:05:46 »
Ik bedoelde nergens gezegd op dit forum. Maar bij Roos vond ik het toch minder erg. Soms wat verwarring zaaien als het zo uitkomt is echt iets anders dan een opdracht beginnen met het doel niks te verdienen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 10-03-2025, 11:11:32 »
Ik bedoelde nergens gezegd op dit forum. Maar bij Roos vond ik het toch minder erg. Soms wat verwarring zaaien als het zo uitkomt is echt iets anders dan een opdracht beginnen met het doel niks te verdienen.
Weet ik  ;)
Ik vond Roos ook minder erg. De enigste twee keer dat ik hoorde van haar dat ze het geld niet interesseerde was bij het verlaten vliegveld, maar toen had ze een eigen opdracht en bij de finalevrijstelling wilde ze gewoon door en hoe maakt niks uit.

Maar wat ik ermee bedoelde is de toekomstige kandidaten gaan ook wel echt dingen terugkijken en als je steeds ziet dat de kandidaten juist ook veel verwarring willen scheppen en denken van geld interesseert mij niet, zeker de laatste jaren dat ze denken zo moeten wij het ook doen. En dat laat onbewust Roos ook zien, maar dat komt deels door de montage. Want je denkt wat doet zij raar en heeft ze geen interesse in de pot, maar later hoor je van haar dat veel dingen ook niet overna gedacht is, maar soms per ongeluk zo gebeurde.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 11:16:24 door Mol1991 »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 10-03-2025, 11:16:59 »
Ja, eens, dat is een slechte zaak. Hoop dat de makers zich dit ook realiseren en de opdrachten er wat op aanpassen. Hele simpele dingen die al helpen zijn:

• Deelopdrachten waar je geld en jokers kan verdienen, in plaats van geld of jokers
  • Opdrachten waar voor jezelf kiezen (bijv een envelop met vraagteken pakken) juist negatieve consequenties voor jezelf heeft (bijv iets als: juist geen kans of joker/vrijstelling in latere opdracht)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 10-03-2025, 11:35:27 »
Ja, eens, dat is een slechte zaak. Hoop dat de makers zich dit ook realiseren en de opdrachten er wat op aanpassen. Hele simpele dingen die al helpen zijn:

• Deelopdrachten waar je geld en jokers kan verdienen, in plaats van geld of jokers
  • Opdrachten waar voor jezelf kiezen (bijv een envelop met vraagteken pakken) juist negatieve consequenties voor jezelf heeft (bijv iets als: juist geen kans of joker/vrijstelling in latere opdracht)
Ja, ben ik hier mee eens.

Want nog even kort, ik snap dat ieder kandidaat weer anders is en ook hoe de opdrachten zijn. Maar noem als voorbeeld Roos, die is behoorlijk chaotisch en doet daardoor soms hele vreemde dingen waar ze soms niet eens overna gedacht heeft. Of ziet ineens iets leuks, dat hoort blijkbaar gewoon bij haar karakter. Dan denk jij als kijker of de andere kandidaten wat doe jij nou weer. Maar later heeft ze het waarschijnlijk ook sommige dingen echt bewust gedaan, omdat ze doorhad dat de hele groep haar als mol zag om dus lekker verwarring te scheppen en dat kon ze blijkbaar goed. En de montage heeft die dingen natuurlijk lekker erin laten zitten.
En dat ze Stijn doorhad, heeft ze heel goed gedaan, maar ze had ook de mazzel dat zij meerdere momenten heeft gehad waar Stijn gedrag opviel en zij als enigste kandidaat het echt kon zien.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #54 Gepost op: 10-03-2025, 17:33:36 »
Hoop dat de makers zich dit ook realiseren
Ik schat de makers intelligent genoeg in dat zij dit realiseren.

Ik kan mij gewoon totaal niet voorstellen dat allerlei mensen op dit forum in een paar minuten kunnen bedenken hoe een opdracht (volgens ons) beter kan, maar dat de makers dat in 6 maanden tijd niet kunnen bedenken. Zo dom zijn ze echt niet. Dus ik ga ervan uit dat de makers, als ze dit zouden willen, dat ook zouden doen.

Waaruit helaas als enige logische conclusie volgt dat de makers het dus niet willen veranderen. Met andere woorden, jokers-vs-geld-opdrachten zijn de bedoeling, en kandidaten die het geld niks kan schelen, zijn op z'n best een neveneffect.

En dat is met een nieuwe regisseur niet heel anders gebleken. Als er echt een paradigmaverschuiving zou zijn geweest naar: wij gaan de pot weer belangrijker maken, dan was er in het team iemand opgestaan die had gezegd: dan halen we die bieding eruit, en dan had de regisseur gezegd, goed idee, want dat is meer in lijn met het nieuwe paradigma.

Dat is, zo blijkt, niet gebeurd.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 10-03-2025, 19:12:54 »
Ik ben bang dat je gelijk hebt Erik.. er zijn wel mensen die zeggen: Er zijn toch al dingen aan het programma veranderd,    dus de makers doen echt wel wat met onze evaluaties. Dus dan zal dit ook op den duur veranderen,  want ze kunnen niet alles tegelijk.

Ik ben zelf bang dat dat een beetje te positief gedacht is. Dit zijn volgens mij geen dingen die veel tijd kosten om te veranderen, dus daar hebben ze volgens mij geen meerdere seizoenen voor nodig. Dus zoals je zegt, het zegt mijns inziens inderdaad dat ze het niet willen veranderen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 10-03-2025, 20:16:57 »
Maar het kan toch ook zijn dat ze in stappen doen?
Ze proberen nu meer te focussen op deelopdrachten, meer verschillende soorten opdrachten.
En dat ze dan niet te veel in één keer willen veranderen.
Ik vind dit wel begrijpelijk in hun ogen.

Ik denk dat nog best wel wat kijkers geld uit de pot op zich nog niet eens het ergste vinden, maar meer hoe het dit keer is gedaan dat hij als mol zoveel invloed had op het spel. Ik hoor in mijn privé en werk kring nooit kritiek over het hoge bieden op vrijstellingen, lees dit alleen hier of zie dit bij YouTube video’s.

Ik zelf erger wel steeds meer aan deze soort opdrachten.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 20:46:48 door Mol1991 »

« Reactie #57 Gepost op: 11-03-2025, 00:06:01 »
Voelde echt als een vlaamse laatste episode, complimenten voor dat. Ga nog even nadenken welke opdrachten ik graag had willen zien die stijn hopelijk gejoekeld heeft. Maar vooralsnog denk ik dat de twee grote molacties in het vliegveld en bij de kamermeisjes waren!
En wat was precies mis met de boom in de foto? Dat ie anders gegroeid was?  ::rofl::

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #58 Gepost op: 11-03-2025, 13:29:37 »
En wat was precies mis met de boom in de foto? Dat ie anders gegroeid was?  ::rofl::

Volgens mij was de uitsnede anders (Stijn zoomde in). Waardoor de boom er (gedeeltelijk) niet op was gekomen.

En Rik benoemde dat de arm van Sophie niet helemaal goed was (recht ipv gebogen). Maar ik weet niet zeker of die foto alleen om die reden afgekeurd zou worden.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

« Reactie #59 Gepost op: 11-03-2025, 14:10:21 »
Volgens mij was de uitsnede anders (Stijn zoomde in). Waardoor de boom er (gedeeltelijk) niet op was gekomen.

En Rik benoemde dat de arm van Sophie niet helemaal goed was (recht ipv gebogen). Maar ik weet niet zeker of die foto alleen om die reden afgekeurd zou worden.
Tja de arm.... dan kun je ook (of beter) zeggen dat er te veel ruimte was tussen het hoofd van sophie en de boom/bovenkant van de foto, mja zo kun je altijd wel iets vinden net zoals andere gejureerde opdrachten 😅