Haha, ik ging er speciaal op letten of Winston het deze keer weer zou zeggen, en had niets gehoord... Maar blijkbaar had ik het mis dus.
Interessant punt wat je daar aansnijdt, Supernova. Voor een deel ben ik het met je eens (Mirjam heeft onmiskenbaar een aantal keer een groter voordeel gehad dan de rest), maar ik wil er toch graag een paar dingen tegenover zetten:
1. Je kunt wel een voordeel hebben met bijvoorbeeld je talenkennis, maar dat garandeert niet dat je wint: Pelgrimscode Seizoen 1, de tempel van Simeon. Ook een opdracht met Griekse teksten uit je hoofd leren. Dit werd gedaan door Reinier (kende Grieks & weet veel van de bijbel; vergelijkbare kandidaat met Mirjam) en in het andere team door Melody (jong meisje (actrice) die
niets met Grieks heeft, en nog veel minder met de bijbel of het geloof.) Reinier was overduidelijk in het voordeel, maar toch won Melody. Waarom? Misschien doorzettingsvermogen, misschien geluk, misschien was Reinier niet zo goed als hij dacht... Wat ik bedoel te zeggen is: de geleerde en "wijze" Reinier was overduidelijk in het voordeel, maar verloor toch van iemand die in alle punten de mindere had moeten zijn. Van vorig seizoen zijn er een aantal dergelijke situaties te noemen. MAAR het probleem is: Mirjam dit seizoen gewoon heel veel (afgedwongen?) geluk; de opdrachten waarin ze duidelijk in het voordeel is, wint ze ook nog eens heel vaak.
2. Mijn tweede punt grijpt ook weer terug op vorig seizoen, met name de finale, dus spoilertags:
De twee christelijke deelnemers hadden het niet tot de finale geschopt. Met name Reinier was een heel sterke deelnemer die echt had kunnen winnen dankzij zijn voorsprong op gebied van bijbelkennis. Maar de andere kandidaten zagen dat slim in, en hebben de laatste paar aflevering Reinier structureel tegengewerkt. Dit seizoen zijn de anderen gewoon veel en veel te lief voor elkaar. Het vormen van teams en sluiten van pacten is een machtig wapen; als je daar geen gebruik van maakt & Mirjam daardoor een "walkthrough" naar de finale geeft, is dat gewoon je eigen stomme fout geweest. Het is Survival of the Fittest. Als je weet dat je zelf in de finale niet the Fittest bent, moet je zorgen dat je de sterkste tegenstander met z'n allen er uit werkt, voordat het te laat is. En dan nog: Vorig seizoen stonden er twee "ongelovigen" in de finale tegen elkaar; waarbij Dirk relatief gezien degene was met (veel) meer bijbelkennis dan John. Maar toch ging de finale tot het eind gelijk op, waarom? Omdat het (ook in de Pelgrimscode) niet alleen maar op bijbelkennis aankomt. Het kan een pre zijn, maar het beslist het spel niet.
3. Stel dat Mirjam de finale haalt, wat is dan nog haar voordeel? Inderdaad, ze heeft (dankzij haar slimme spel en bijbelkennis enzo) meer voorwerpen gewonnen... Maar is dit echt zo? Er komen 2 pelgrims in de finale. Valt een pelgrim af, dan geeft die zijn voorwerpen door aan een ander. Oftewel: Mirjam heeft dan alleen de (toegegeven, vele) voorwerpen die ze zelf heeft gewonnen, maar alle afvallende pelgrims zullen haar nooit die voorwerpen geven. Als Mirjam al in de finale komt, hoeft ze dus niet perse een groot voordeel te hebben van alle spellen die ze gewonnen heeft.
Om een lang verhaal kort te maken: Natuurlijk ben ik het met je eens, Mirjam heeft wel erg veel voordeel dit seizoen. Maar in beide pelgrimscode-seizoenen is gebleken dat degene met het voordeel lang niet altijd de beste in de opdrachten is. Dat Mirjam
wel vaak de winnaar is, is dus wel degelijk een resultaat van haar goede prestatie, niet zozeer van haar bijbelkennis. Bovendien is Mirjam ook gewoon succesvol omdat de anderen haar simpelweg niet tegenwerken; dat is onverstandig van hen maar betekent nog niet dat het spel oneerlijk bedeeld is. Ten slotte bleek vorig jaar de eindstrijd echt een open strijd te zijn, waarin iedereen gelijke kansen had. Dit zal hopelijk dit seizoen weer zo zijn. Als het niet zo is, ben ik het met je eens, Supernova, dat het spel oneerlijk is. Maar gebaseerd op vorig seizoen & alles wat ik van dit seizoen heb gezien, denk ik dat het wel degelijk een eerlijke strijd zal gaan worden.
We gaan het zien!
Ik hoop in ieder geval dat je nog even tot de laatste aflevering blijft kijken, al is het maar zodat we er nog even leuk over kunnen discussiëren, haha.