Een iets ander geschreven verhaal bij op zappen.blog
Het gaat niet goed met de kijkcijfers van Secret Story. De dagelijkse uitzending schommelt rond de 200 duizend kijkers, de liveshow gisteren werd door slechts 182 duizend kijkers gezien, eenderde van wat de kickoff deed. Gaat Secret Story al door voor een flop? “Nee, het is nog geen flop. Maar ook nog geen succes. In elk geval niet op tv”, zegt zenderbaas Alphons Martens tegen Zappen.blog.nl. Hij ontkent dat er sprake is van paniek bij Net 5 en producent Endemol. “Maar er ligt wel een hoop druk bij iedereen.”
De kijkcijfers zakken dus met de week in, Martens put kracht uit de online statistieken. De website trekt nu 847 duizend unieke bezoekers. Het aantal gestarte streams lag in het begin op 400 duizend per dag, nu zijn dat er 900 duizend op een dag. Het aantal pageviews groeide in de tweede week met 30 procent waar het aantal kijkers daalde. Verder lag het aantal betalende stemmers voor de exit deze week twee keer zo hoog als een week eerder.
In potentie zijn er dus 847 duizend kijkers. Geeft Net 5 te veel weg op internet en in zijn streams? “Het is nu de truc om de internetmensen tv te laten kijken. Door meer studiogasten uit te nodigen, zoals Quinten (de man van Sofia) eerder deze week.” Verder kunnen internetbezoekers via polls invloed uitoefenen op het programma. Ook zal in de dagelijkse show meer het verhaal worden verteld van de Kamer van de Waarheid, die is afgesloten voor de streams.
Martens wijst verder op het moeilijke tijdslot, waar Net 5 eigenlijk alleen slaagde met de aankoop The Little Couple. Ook bij de liveshow is er veel aanbod van concurrenten. “Maar in de break van Oh Oh Tirol zie je de kijkcijfers bij ons omhoog schieten. Mensen willen blijkbaar wel weten wie er uit gaat.”
Voor Secret Story heeft Net 5 de kunst kunnen afkeken van Portugal en Frankrijk, waar het programma een groot succes was. Maar daar liepen ze niet tegen de problemen van Net 5 aan. “We moeten nu op een nieuwe manier nadenken over het programma. Hoe creëren we unieke content op tv?”
Martens vertelde eerder nog wel wat troeven achter de hand te hebben om potentiële kijkers te prikkelen. Die heeft hij nog steeds. “We gaan er vandaag eentje inzetten. Laat ik dit zeggen: Maik, die gisteren werd geëlimineerd, is nog niet in Nederland.”