Buona giornata amici miei!Terwijl ik dit schrijf klinken de prachtige herkenbare klanken van Vivaldi’s “De Vier Jaargetijden” uit mijn JBL-boxje. Het bekendste deel daarvan is natuurlijk “La Primavera” ofwel “De Lente”. En dat is het nu zeker: de zon voelt aangenaam warm, de vogeltjes fluiten, de bloemen bloeien… en af en toe moet je nog je autoruiten krabben na een koude nacht 😊
De lente is ook weer de periode waarin een nieuwe editie van het songfestival gaat plaatsvinden... Voor ik losbarst wil ik uiteraard vanaf hier
Vermoljoen bedanken voor het presenteren van de vorige editie!

En wat was dat toch een fijne editie… met zowaar LdH als winnaar met zijn prachtige Italiaanse inzending! Geniet nog maar eens van zijn bijdrage…
Welnu, we gaan starten. Deze eerste editie van het jaar is gewoontegetrouw een “reguliere”, ofwel: iedereen krijgt een land toegewezen en dan is het een kwestie van een goed liedje uitzoeken. Simpel toch?
Dat toewijzen gaat op een speciale manier, namelijk met behulp van een bingomolen en een “Rad van Fortuin”.
Wat gaan we doen?Iedereen schrijft zich eerst in via een PM naar ondergetekende. Op grond van binnenkomst krijgt iedereen een volgnummer. Die zullen pas (tegelijk) bekend worden gemaakt als de inschrijftermijn voorbij is. Daar is een reden voor maar daarover zo meer.
Vervolgens ga ik online een bingomolen in werking zetten, waarbij de 75 getallen in een standaard bingospel achter elkaar zullen worden getrokken. Hier maak ik een filmpje van en zet ik online. Heb je volgnummer 1, dan is het eerste getrokken getal voor jou. Heb je volgnummer 2, dan krijg je het tweede getrokken getal toegewezen etc. Zo hebben alle deelnemers een getal variërend van 1 tot en met 75.
Als laatste ga ik met behulp van een landen-Rad van Fortuin 75 willekeurige landen kiezen. Alle landen van de wereld zitten op het rad! Het kan dus betekenen dat je Frankrijk krijgt, maar ook Nauru of de Malediven is mogelijk. Het kan allemaal! Op deze manier zullen er mogelijk meerdere debutanten op het Songfestival zijn. Heb er nu al zin in!
De 75 landen krijgen allemaal een nummer. Stel dat Hongarije als eerste wordt geloot, dan behoort Hongarije bij bingoballetje 1. Heb jij bingoballetje 1 dan wordt Hongarije jouw land! En komt bv. Eritrea als 75e (en laatste) land van het rad dan wordt Eritrea jouw land als jij bingoballetje 75 toegewezen hebt gekregen.
Er is nog een speciale regel. Met deze manier van trekken is er het risico dat het gastland Italië niet mee gaat doen. En dat kan natuurlijk niet! Dat los ik op de volgende manier op: de deelnemer die zich als 13e aanmeldt (en volgnummer 13 krijgt) zal mee mogen doen met Italië! Waarom 13 hoor ik iedereen denken? Nou, in Italië is 13 juist een geluksgetal… niks meer dan dat… Om te voorkomen dat de deelnemer met Italië meer tijd zou hebben om een lied uit te zoeken zal ik alle volgnummers tegelijk bekend gaan maken.
- Elk lid op Realitynet mag meedoen aan RSC. De enige voorwaarde is dat je een eigen account hebt op het forum.
- Elke persoon stuurt maximaal één inzending in per editie. Deze inzending mag van elk jaar of genre zijn. Behoudens de restricties van het thema krijgt de deelnemer dus de volle vrijheid om een inzending te kiezen.
- Er mogen geen liedjes worden ingezonden die eerder hebben meegedaan aan RSC. Dit geldt voor de originele versies, covers, remixes of andere alternatieve versies van datzelfde lied. Check hier het overzicht van eerdere edities.
- Het is niet mogelijk dat eenzelfde artiest of lied meerdere keren tijdens dezelfde editie wordt ingezonden. In dat geval krijgt de eerste inzender prioriteit en wordt aan anderen gevraagd een nieuwe inzending te zoeken.
- De deadline om te stemmen wordt door de host bekendgemaakt wanneer alle inzendingen zijn bekendgemaakt. Doorgaans wordt een luister- en stemperiode van drie weken gehanteerd nadat de inzendingen gekend zijn.
- Stemmen gebeurt in Eurovisie-stijl door het uitreiken van punten aan je top 10 nummers op volgende manier: 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt(en). Stemmen op je eigen inzending is strikt verboden.
- De stemmen moeten tijdig verzonden worden naar de host via PM. Wanneer een deelnemer niet op tijd stemt, dan wordt diens inzending gediskwalificeerd en wordt diens puntenaantal teruggebracht tot nul.
- Het bekendmaken van de stemmen en je inzending wordt pas aan het einde van de editie gedaan. Het publiekelijk bekend maken van je inzending of punten tijdens de Song Contest kan leiden tot diskwalificatie.
- Het uitbrengen van de stemmen gebeurt door de deelnemers zelf nadat de host de voting order heeft bekendgemaakt. Elke deelnemer krijgt maximaal 24 uur om diens stemmen te openbaren in het topic. Wanneer de periode overschreden wordt, dan maakt de host deze stemmen zelf bekend.
- Bij een gelijke stand wordt eerst gekeken naar de inzending die van de meeste andere deelnemers punten heeft gekregen. Als er dan nog steeds een gelijke stand is, dan wordt gekeken naar het aantal 'hoogste scores' beginnend vanaf 12 punten, dan 10 punten aflopend tot 1 punt.
- De winnaar is de persoon wiens inzending uiteindelijk het meeste punten heeft weten te verzamelen tijdens deze editie. Daarnaast wordt de uitslag van RSC opgenomen in de RN Ranking.
- Bij enige twijfel heeft de host altijd het laatste woord.
- "under construction"
- Een artiest komt in aanmerking voor een land wanneer deze voldoet aan minstens één van volgende voorwaarden: De artiest is geboren in het land, de artiest is sinds geruime tijd woonachtig in het land of de artiest heeft specifieke banden met dit land (bv. een ouder uit dit land of een dubbele nationaliteit). Deze band moet specifiek aangetoond worden bij het claimen van een inzending.
Voor een groep geldt dat minstens de helft van de leden moet voldoen aan bovenstaande criteria. Voor bands met een oneven aantal leden geldt een ratio van minstens 1/3 of 2/5. - Inzendingen zijn deze editie anoniem. Het is verboden om je inzending of punten bekend te maken vooraleer de stem- en luisterperiode voorbij is. Dit op eender welke manier ook.
- Wordt vervolgd...

Inschrijven is mogelijk tot
maandag 20 april 2025, 23:59 CET en doe je door een PM sturen naar
KingLennart . Je krijgt van mij zo snel mogelijk een volgnummer toegezonden!
De definitieve keuze van je liedje moet je vóór
maandag 12 mei 2025, 23:59 CET doorgeven via PM aan
KingLennart . Je levert hierbij minstens volgende gegevens aan:
Land:
Artiest:
Lied:
Youtube link:
Informatie over je inzending (optioneel):
Recap segment van 20 seconden (optioneel):
Gelieve de regels grondig na te lezen en bij vragen de host te contacteren. Veel succes!