Navassa Island Jullie zijn gestrand op dit onbewoonde eiland en jullie hebben deze week 2 belangrijke taken: overleven en ontsnappen. Elke kandidaat die weet te ontsnappen levert 500 euro voor de pot op. Het is dus aan jullie om met zo veel mogelijk kandidaten te ontsnappen. Elke ronde duurt 4 uur (08.00-12.00, 12.00-16.00, 16.00-20.00, 20.00-00.00), en in elke ronde moet iedereen 1x eten en drinken. Jullie beginnen met 12 Voedsel en 14 Water.
Aan het begin van elke nieuwe ronde wordt het weer van die ronde bekend gemaakt. Dit geeft aan hoeveel water er te verzamelen is deze ronde.
Daarna mag iedere kandidaat binnen deze 4 uur 1 actie uitvoeren. Als deze kandidaat verder niks heeft doorgegeven mag 1 van de andere deelnemers in de laatste 20 minuten van de ronde een actie namens deze persoon uitvoeren. Jullie kunnen kiezen uit 4 mogelijke acties:
- Vis vangen
- Water verzamelen
- Hout verzamelen om aan het vlot te bouwen
- Het wrak doorzoeken
Nadat iedere speler 1 actie heeft uitgevoerd, moet iedere overlevende (speler die nog in et spel is, met inbegrip van zieken) 1 portie water en 1 portie voedsel ontvangen.
Water drinken en eten :
Zijn er ten minste zoveel porties water en voedsel als overlevenden, dan gaat het aantal water en voedsel voor iedere speler 1 achteruit.
Voorbeeld:
Aan het einde van de ronde zijn er 7 spelers en jullie hebben 9 porties water in jullie bezit. Er is dus genoeg voor iedereen. Het aantal water gaat naar 2Zijn er minder porties water of voedsel dan overlevenden, dan kunnen spelers waterflesjes of broodjes inzetten om de watersteen vooruit te zetten. Is er dan nog steeds niet voldoende voor iedereen, dan bepaalt een stemming wie geen water krijgt. (Hierover later meer). Na het stemmen blijven zoveel spelers als het aantal beschikbare porties water in het spel. De anderen sterven op tragische wijze van de dorst of honger en zijn uitgeschakeld voor de rest van de opdracht.
Maar welke acties kunnen jullie precies uitvoeren? We gaan ze alle 4 even bij langs:
1. Vis vangenKiest een speler deze actie, dan krijgt hij willekeurig 1, 2 of 3 vissen, dit staat gelijk aan het aantal voedsel. (1 vis heeft een kans van 3/6, 2 vissen heeft een kans van 2/6, 3 vissen heeft een kans van 1/6)
2. Water verzamelenKiest een speler deze actie, dan kijkt hij naar het weer van die ronde. Dit varieert elke ronde van 0 tot 3. Het aantal water staat gelijk aan het nummer van weer in die ronde. Weer van 2 staat dus bijvoorbeeld gelijk aan 2 water.
3. Hout verzamelen om het vlot te bouwenOm hout te verzamelen gaat een speler naar het bos, dat met slangen bezaaid is! Kiest een speler deze actie dan vindt hij het eerste beetje hout aan de rand van het bos veilig en krijgt hij 1 hout. Daarna beslist deze speler of hij verder het bos in gaat met kans op slangenbeten. Hij bepaalt hoeveel hout hij wil verzamelen (1 t/m 5). Hoe meer hout, hoe groter de kans is om ziek te worden. (Het eerste stuk hout heeft een kans van 1 op 6, het tweede stuk hout heeft een kans van 1 op 5, het derde stuk 1 op 4 enzovoort)
Wordt een speler gebeten door een slang? Dan wordt deze speler ziek. Hij verdient geen extra hout en mag de volgende ronde geen actie uitvoeren. Wel kost deze speler gewoon 1 water en 1 voedsel.
Per
6 hout dat jullie weten te verzamelen krijgen jullie 1 vlot om van het eiland te ontsnappen.
4. Het wrak doorzoekenVoorafgaand aan de eerste ronde krijgen alle kandidaten 4 voorwerpen. In het wrak zijn nog meer voorwerpen te vinden. Je kan er ook voor kiezen om willekeurig 1 van deze voorwerpen te nemen.
De volgende voorwerpen zitten in het spel:
Waterfles: Speel als 1 portie water x7
Broodje: Speel als 1 portie voedsel x7
Kogel: Pistool vereist. De kogel is eenmalig te gebruiken. Daarna vervalt deze. x6
Pistool: Staat je toe om een speler naar keuze te elimineren als je een kogel hebt x3 (Permanent)
Golfplaat: Beschermt je tegen 1 pistoolschot x2
Rotte vis: Speel als 1 portie voedsel. Na het spelen van dit voorwerp word je ziek. x1
Tegengif: Annuleert een bij het verzamelen van hout verkregen ziekte. Je wordt niet ziek, maar verliest al je hout. x1
Verrekijker: Bekijk de voorwerpen van een andere speler. x1
Kokosnoot: Speel als 3 porties water x1
Blik sardientjes: Speel als 3 porties voedsel x1
Bijl: Staat je toe om elke beurt veilig 2 hout te verzamelen als je de houtactie kiest. (Permanent) x1
Kruik: Staat je toe om elke beurt twee keer zoveel water als gebruikelijk te verzamelen (Permanent) x1
Hengel: Staat je toe om elke beurt 2x te vissen bij het uitvoeren van de visactie
Koffie: Staat je toe om deze beurt 2 acties uit te voeren x1
Kannibalenbarbecueset: Voeg aan het einde van een ronde 2 porties voedsel toe voor iedere speler die deze ronde stierf x1
Knuppel: Elk van jouw stemmen telt voor twee (Permament) x1
Voodoopop: Breng aan het begin van een ronde een speler naar keuze weer tot leven x1
Voedselmolen: Je kunt 2 porties voedsel in 2 porties water veranderen x1
Lucifers: Je kunt vervuild water drinken of rotte vis eten zonder ziek te worden x1
Vervuild water: Speel als 1 portie water. Na het spelen van dit voorwerp word je ziek x1
Slaappillen: Staat je toe om van 3 verschillende spelers 1 willekeurig voorwerp te stelen x1
Fruitmand: Alle spelers negeren deze ronde dood door honger of dorst en zowel het voedsel als het water gaat op 0. Deze kaart mag niet gebruikt worden om het eiland te verlaten x1
Houten plank: Voeg een vlot toe x1
Schelp: Jij bent deze ronde de leider en niemand kan tegen jou stemmen. Dit voorwerp kan voor of na een stem worden gespeeld x1
Zaklamp: Bekijk de komende 3 voorwerpen uit het wrak x1
Barometer: Bekijk het weer van de komende 2 rondes zonder dat andere spelers dit zien x1
Slinger: Staat je toe om een andere speler te dwingen een actie uit te voeren (vissen, water, hout verzamelen of het wrak doorzoeken. x1
Dolk: Bij een gelijkspel is jouw stem beslissend (Permanent) x1
Nat molboekje: Dit was ooit iemand zijn/haar molboekje, maar daar is nu weinig meer van over (Nutteloos voorwerp) x1
Een kapotte joker: Erg zonde… deze is natuurlijk niet meer geldig bij de test (Nutteloos voorwerp) x1
Zilveren sleutel: Wie heeft deze meegenomen uit Puerto Rico? Tja je kan er weinig mee hier iig (Nutteloos voorwerp) x1
Ondergoed van Lunagirl82: Deze is ze vergeten in te pakken denk ik… (Nutteloos voorwerp) x1
Fototoestel van Mrchipie: Er staan allemaal foto’s van supermarkten hierop… hadden ze die hier maar (Nutteloos voorwerp) x1
Een voorwerp spelen Een speler mag op elk gewenst moment een voorwerp spelen. Dit kost geen actie en het effect gaat onmiddelijk in. Speler mogen ook op elk gewenst moment voorwerpen met elkaar ruilen of aan elkaar geven. Dit doe je door in het topic dik te drukken met wie je een voorwerp ruilt, en vervolgens privé welk voorwerp je geeft.
StemmenAls er niet genoeg water of voedsel aanwezig is, of als jullie het eiland moeten verlaten en er niet genoeg vloten zijn volgt er een stemming. Iedere speler geeft privé door op wie ze stemmen. Voorafgaand aan de stemming mogen jullie in het topic overleggen. De speler met de meeste stemmen is uitgeschakeld.
Een speler die als gevolg van een stemming bij een tekort wordt uitgeschakeld, kan zijn hachje nog redden door een kaart van het ontbrekende middel te spelen. (Broodje of waterflesje). In dat geval overleeft de betreffende kandidaat en is een nieuwe stemming niet nodig. Het is ook mogelijk om een andere speler op deze manier te redden.
Een speler kan met behulp van een pistool en een kogel ook iemand neerschieten om het aantal kandidaten dat water of voedsel nodig heeft te verkleinen. Krijgen meerdere spelers de meeste stemmen, dan bepaalt loting wie van het wordt uitgeschakeld. Tenzij iemand de dolk in bezit heeft, in dat geval is deze stem beslissend.
Einde van de opdrachtAan het einde van de ronde kunnen de overlevenden aan boord van het vlot gaan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- De water- en voedselporties moeten al verdeeld zijn.
- Er moeten ten minste zoveel vlotten liggen als er overlevenden zijn
- Er moet voor iedere overlevende ten minste 1 portie water en 1 portie voedsel beschikbaar zijn (voor de reis)
Het spel eindigt ook als aan het einde van een ronde iedereen van de dorst of honger sterft. In dat geval verliest iedereen!
OrkaanIn plaats van een weersverwachting van 0-3 kan er ook een orkaan optreden. In dit geval spelen jullie nog 1 laatste ronde, en moeten jullie aan het einde van deze ronde het eiland verlaten. Om te vertrekken gelden dezelfde regels als hierboven beschreven. Indien nodig mogen jullie stemmen op kandidaten te elimineren om aan de voorwaarden te voldoen.
Ohja en voor ik het vergeet: voor iedereen die van het eiland af weet te komen heb ik, naast de 500 euro voor de pot, een leuke verrassing die je zeker niet wil missen
Het spel begint morgen 08.00. Zometeen zullen jullie startvoorwerpen verdeeld worden. Stel gerust al je vragen en lees alles goed door, het is een ingewikkelde opdracht.