Deze opdracht is niet gebaseerd op een board game, maar wel op een oud tv programma. In cijfers en letters krijgen jullie ofwel zes cijfers en een uitkomst, ofwel negen letters.
-
CIJFERS: bij de cijfers moet je de uitkomst zo dicht mogelijk benaderen door de zes cijfers te gebruiken met behulp van de basis bewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen)
Bijvoorbeeld: Je krijgt de getallen 1 1 5 8 8 25 en de uitkomst 543
Dan kan je bvb doen:
1+5+8+8=22
22x25=550
550-1=549Dan is 549 jouw dichtste benadering en stuur je de berekening van hoe je daar op komt door. Dus alles wat hierboven in het rood staat stuur je dan in.
Natuurlijk weten we overigens allemaal dat de beste manier als volgt is:
5-1=4
4x8=32
25-8=17
32x17=544
544-1=543
-
LETTERS: maak een zo lang mogelijk woord. Het woord moet in de Van Dale staan. Wij gebruiken daarvoor de
online versie van Van Dale. Vervoegde werkwoorden zijn toegelaten. Eigennamen niet, anders kan iedereen zeggen dat ze iemand kennen wiens buurvrouw Xranckiya heet.
Bijvoorbeeld: Je krijgt: BDEEERTTU
Het beste dat je bvb gemaakt krijgt is BEURT dus dat stuur je op.
Had je nou maar het woord DEBUTEERT gevonden.
Uiteraard moet je dit volledig zelf doen en mag je geen gebruik maken van online solvers! Want dat is super suf en flauw.
Hoe doe je dit? Spreek met de hosts (misschien best met mij, want monkeysuncle gaat het al druk genoeg hebben met de andere twee opdrachten
) een tijdstip af of spreek me aan als je me online ziet. Ik pm je vervolgens een opgave. Je hebt dan 5 minuten om een antwoord terug te sturen. Als je later bent dan 5 minuten, scoor je sowieso niets voor die opgave.
Er zijn in totaal zes opgaves (3 keer cijfers, 3 keer letters). Per opgave wordt bekeken wie het best scoorde (dichtste bij de uitkomst of langste woord). Bij gelijkspel wordt er gekeken wie zijn/haar antwoord het snelst opstuurde.
Al die scores worden op het einde samengeteld en degene die dan de meeste punten heeft, scoort 3 ZP! De volgende twee scoren elk 2 ZP, de volgende twee 1 ZP en de laatste krijgt 0 ZP.
Ter info: van vrijdagavond 25 feb tot zondagavond 27 feb heb ik niet de mogelijkheid om online te komen voor een opgave. (want dan heb ik een paid job om bij een molweekendje met de organisatie mee te helpen
)
De deadline is woensdag 2 maart 21u.