Sherlock zit met de handen in het haar en heeft jullie hulp nodig voor een overzeese opdracht. Een verdacht overlijden in Detroit!
Hiervoor gaan we terug in de tijd, naar februari.
(toen deze opdracht oorspronkelijk op het menu stond, maar we hebben nog wat thema's en opdrachten van plaats gewisseld en ik weet niet meer waar ik overal de datum heb vermeld, dus als ik het in de openingspost aan pas e nvervolgens komen jullie in andere gesprekken, bewijsstukken etc een andere datum tegen, dan is iedereen in de war. Dus let's pretend dat het vandaag 13 februari is )Jullie worden naar de USA gestuurd!
Detroit, 13 februari 2022Jullie verzamelen in een vergaderzaal van de
Detroit Public Safety Headquarters (!). Het is een moderne zaal met de laatste state of the art technieken. Op een scherm zien jullie de uitzending van Sherlock's webcam die jullie voorstelt aan Hoofdinspecteur Patricia Olive, jullie opdrachtgeefster en direct leidinggevende in deze zaak.
"Bedankt inspecteur Sherlock." neemt Patricia het woord, waarna ze zich naar jullie richt en verder gaat. "Welkom speurders. Gisterenavond ontving de lokale politie een telefoontje in verband met de dood van een jonge vrouw. De man die het lichaam vond en ons er over inlichtte is Josh Taylor. Hij vertelde dat hij het lichaam van de vrouw vond in het huis op het adres
81 Grove St in Detroit (!). De deur stond wagenwijd open, waardoor hij naar binnen keek en vervolgens 911 belde. Onze collega’s van de politie gingen ter plaatse en bevestigden wat de getuige vertelde. Ze hebben de omgeving afgezet en de forensische onderzoekers zijn sinds vanochtend al bezig met hun werk. Volgens de voorlopige info is het slachtoffer neergeschoten met een pistool."
"We zijn er ook achter gekomen dat ditzelfde adres enkele jaren geleden gelinkt werd in een andere case van een brand waarbij een getrouwd koppel is omgekomen en de plotse verdwijning van hun dochter. Die case stond lang in de aandacht, maar plots werd het er stil rond. Daarom schakelen we jullie hulp in. Misschien is deze moord op een of andere manier gelinkt met de brand en de verdwijning van het meisje. Ik verwacht eind van de week een individueel rapport van elk van jullie.”
Hoe spelen?Elke dag krijgen jullie een aantal mogelijke aanwijzingen/taken die jullie kunnen kiezen om uit te voeren. Elke taak kost een uur tijd om uit te voeren en binnen die taak krijg je soms de optie om nog een extra uur tijd te besteden om nog dieper te graven.
De eerste drie dagen krijgen jullie elke dag 5 mogelijke leads om te volgen (en om dus tijd aan uit te geven).
De vierde en de vijfde dag zullen er telkens nog 2 zijn.
De zesde dag zal er nog één lead zijn en daarnaast mag je eventueel overgebleven tijd gebruiken om een sporen onderzoek (DNA, vingerafdrukken, etc) te laten doen. Je mag daarbij een personage noemen dat je ontmoet hebt en dan worden alle mogelijke bewijsstukken die jij zelf tegengekomen bent automatisch gecheckt.
Ik zal elke dag de mogelijke taken posten. Jullie antwoorden dan in dit topic welke taak/taken je wil doen. Je mag er meer op één dag doen, maar ze kosten allemaal een uur en mogelijks een extra uur als je dieper wil graven.
Je hoeft niet fysiek iets uit te voeren met de taken, je krijgt meestal een transcriptie van bvb je ondervraging opgestuurd, of een rapport of ander bewijsmateriaal. Veel info waaruit jullie het antwoord moeten vinden.
TijdIedereen krijgt 15 uur tijd. Taken kosten 1 uur, maar er zijn meer dan 15 taken, plus wil je eventueel ook nog tijd overhouden voor het sporen onderzoek. Het is dus onmogelijk om álle taken uit te voeren, want daar heb je niet genoeg tijd voor. Je zal dus moeten kiezen.
Hoewel, je mág beslissen overuren te maken. Daarmee "koop" je extra tijd. Maar, op het einde van deze opdracht moet je een vragenlijst invullen over de moord. Per extra gekocht uur, gaat er een punt af van je score in die vragenlijst. Dus wees er voorzichtig mee.
Samenwerken?Jullie mogen samenwerken, om zo meer info te delen, maar wees daar uiteraard voorzichtig mee. Vertelt je medespeler wel de waarheid? En weet je zeker dat die medespeler die info weer niet met iemand anders deelt? Want als iedereen uiteindelijk dezelfde info heeft, gaat iedereen hetzelfde score en kan je dus geen voorsprong nemen met deze opdracht. Bedenk of het nog wijs is veel te delen in deze halve finale.
Echte gegevens (!)Dit verhaal is uiteraard fictief! Maar ik heb af en toe wel gebruik gemaakt van echte gegevens. Die worden telkens met een (!) aangeduid. Soms hangt er dan een directe link aan, zoals in deze post waarbij je kan klikken om via Google maps de Headquarters te zien en ook om de plaats delict te zien. (hier is hopelijk geen echte moord gebeurd, maar ik gebruik de omgeving voor het verhaal)
Daarnaast zal je soms ook (!) bij info zien staan zonder een link. In dat geval betekent het dat je die info in Google kan opzoeken om er meer informatie over te vinden. Sommige van deze info zou mogelijks kunnen helpen met het onderzoek. Daarnaast maakt het het verhaal ook wat rijker/echter.
ZPWie op het einde onterecht de foute moordenaar aanduidt, wint sowieso géén ZP.
Bij iedereen die wél de juiste moordenaar aanwijst, wordt er gekeken naar alle vragen in de vragenlijst. Punten worden opgeteld per goed antwoord en eventuele minpunten van overuren worden daarvan afgetrokken. Degene met de meeste punten wint 4 ZP, de volgende 3, dan 2, 2 en 1. Je krijgt dus enkel 0 punten als je de moordenaar fout hebt.
Veel succes!