Nou, het was een...interessante race. Ben er om kwart voor 7 voor opgestaan, maar het was het waard
Zeker was dat het waard!!!
Ff een kleine re-cap:
Zeldzame dubbelslag voor Brawn GP
Jenson Button heeft de openingsrace van het Formule 1-seizoen gewonnen. Op een zonovergoten Albert Park in Melbourne leidde hij van start tot finish. Barrichello maakte het succes voor Brawn GP compleet met een tweede plek. Jarno Trulli, uit de pitstraat gestart, eindigde op plek drie.
Hooggespannen verwachtingen
Reikhalzend werd er uitgekeken naar de openingsrace van het Formule 1-seizoen op Albert Park. Nog nooit waren de reglementen zo ingrijpend gewijzigd als voor dit seizoen. Het doel: meer spanning, meer spektakel op het circuit, meer inhaalacties. Voldeed de race aan de verwachtingen. Niet helemaal, daarvoor waren de verwachtingen misschien ook wel te hoog gespannen.
Eerst naar de start. Jenson was goed weg van pole position en sloeg in de eerste ronde meteen een gat van drie seconden. Barrichello drukte naar eigen zegge op zijn anti-stall-knop waardoor hij traag wegkwam. Het zorgde voor een ouderwetse chaos in bocht één met Webber, Heidfeld en Kovaleinen als voornaamste slachtoffers. Voor de McLaren-coureur was de race meteen klaar.
Sebastian Vettel liet zien wat een talent er in hem schuilt. De Red Bull – coureur nestelde zich achter Button op de tweede plaats en hield het gat beperkt tot vier seconden. Zo behield de race een zekere spanning, maar echt gestreden om de eerste plek is er nooit. Ook niet nadat het veld achter de safety-car als een harmonica in één was gezegen. Nakajima lag derde, had veel benzine aan boord, maar plantte zijn auto in de muur.
Ook de safety-car regels zijn gewijzigd. Via de electronic control unit worden alle auto’s verplicht in safety-car mode gebracht. In tegenstelling tot vorig jaar kunnen coureurs wel weer de pitstraat in. Bernd Mailander bleef lang op de baan omdat alle achterblijvers de safety car moesten inhalen en een extra rondje moesten rijden. Daar leek vooral Jenson Button last van te hebben. Zijn banden koelden het snelst af, maar bij de herstart sloeg hij direct een gat, dat zich opvallend genoeg wederom na vier seconden stabiliseerde. Eigenlijk had Button de race van begin tot de laatste tien ronden onder controle.
De Engelsman moest echter nog een keer de pits in voor zachte banden. Ook nummer twee Vettel had voor deze tactiek gekozen, dus die vormde geen bedreiging. Button kreeg via de teamradio dat Robert Kubica op plaats drie wel een bedreiging kon vormen. De Pool reed op harde banden en naderde snel. Drie ronden voor het einde ging hij het duel aan met Sebastian Vettel op plaats twee. Vettel wilde niet wijken, waarna beide auto’s om elkaar heen tolden. Vettel verontschuldigde zich over de teamradio: “Ik ben een idioot, het spijt me,” zei de jonge Duitser nadat hij een zekere podiumplek had verprutst.
Jenson Button kon achter de safety car onbedreigd naar de overwinning rijden. Het was de 200ste overwinning voor een Britse coureur in de Formule 1 en de tweede voor Button na Hongarije 2006. Rubens Barrichello revancheerde zich voor zijn matige start en kreeg de tweede plek in de schoot geworpen. Brawn debuteerde met een dubbelslag. Een zeldzaam succes. In 1977 debuteerde Wolf voor het laatst met een overwinning. Jody Sheckter won de Grand Prix van Argentinië. Op plaats drie was daar ineens Jarno Trulli. De Italiaan was gestart vanuit de pitstraat vanwege de reparaties aan de illegale achtervleugels en als een spookrijder naar voren geslopen.
Geen Ferrari’s en geen McLaren’s op het podium. De Ferrari’s hadden een desastreuze start op de zachte banden en kwamen na tien ronden al de pits in. Bovendien had Raikkonen en tikkie van Barrichello gekregen in de eerste bocht. Halverwege de race maakte Massa een pitstop terwijl het veld na de Safety Car dicht op elkaar zat en vanaf derde positie ver terugviel. In ronde 46 viel hij uiteindelijk uit. Raikkonen spinde in de laatste ronden en brak zijn voorvleugel.
Lewis Hamilton deed aan damage control. Als laatste gestart begon hij aan een inhaalrace die pas stopte bij de vierde plaats. Timo Glock zorgde er met een vijfde plek voor dat het allemaal nog goed kwam met Toyota. Fernando Alonso haalde het maximale uit zijn Renault op plaats zes. Nico Rosberg werd zevende en Sebastien Buemi kende een fantastisch debuut bij Toro-Rosso. De Zwitser reed constant op een positie punten en hield er uiteindelijk eentje over op de achtste plaats.